טמפרטורת צבע

מתוך קליקי, מיקרופדיה חופשית לאמנות הצילום.
קפיצה אל: ניווט, חיפוש

הסבר מדעי יבש

קביעת צבע לפי צבע נגיהה של גוף שחור: שיטה למדידת צבע אור שנימדדת לפי התאמת הצבע והטמפרטורה במעלות קלוין של גוף שחור שחומם,

לדוגמה, חימום ברזל שהוא היסוד הנפוץ בארץ מביא אותו לנגיהה בצבעים שמתחילים מאדום עמום דרך צהוב ועד לבן, צבע אור שמש ביום בהיר הינו 5400-5600 קלוין לערך.

בהקשר צילום

מקורות אור שונים נוגהים בהרכב שונה של תדרים. העיניים שלנו, כמו חיישני המצלמה, רגישות לשלושת צבעי RGB, כאשר התדר נמוך ביותר הוא האדום (מתחתיו תת-אדום), אחריו צבעים חמים כצהוב, דרך ירוק ולבסוף כחול וסגול (שמעליו צבע על-סגול). שלושת סוגי החיישנים שבעין מגיבים כל אחד לכמעט 50% מסקאלת האור הנראה לנו, ולכן באיזורי הביניים, תדר הנקלט גם בחיישן האדום וגם בירוק מפוענח כצהוב. באור שמש בולט בעיקר הצבע הצהוב על פני שאר הצבעים, אור של נורת להט ביתית (טונגסטן) נוגה בכתום ואילו אור הלוגן נוגה בד"כ ממש באדום. מצידו השני של הספקטרום קיימות התאורות היותר ירוקות וכחולות של הפלורסצנט או אור שמש ביום מעונן או בצל. את טיב האור משנה מאוד מצב האטמוספירה, זווית אור השמש והגובה. צלמים ותיקים המקפידים על כך טועמנים שהם מסוגלים להבחין בין צבע האור בים המלח לבין זה שבירושליים בהפאש של 1100 מטר משם. אחרים טוענים שבקייפטאון שבדרום אפריקה קיימים תנאי התאורה הטובים בעולם. לך תתווכח.

וחזרה לנושא, סרטי צילום, אלא אם הם מסומנים בT לטונגסטן, מיועדים לצילום באור שמש, ויהיו מסומנים DAYLIGHT על האריזה. משמע שאם נצלם באור מלאכותי נראה פלורסצנטים ירוקים או נורות טונגסטן כתומות מאד. יש מי שאוהב את הרגשת ה"חם בבית" אבל יש מי שמנסים להפטר ממנה כי היא נראית לא טבעית. המוח מבצע לבדו את האיזון לצבע הנכון כדי שאדום יראה אותו האדום גם בתאורן הלוגן וגם בתאורת פלורסצנט. קיימת כמובן דרישה מעם הצלם שהתמונות יראו דומות למה שהמוח זוכר מהאירוע.

מצלמה דיגיטלית מעבדת את תמונת המטריצה במעבר מRAW לקובץ מעובד כמו JPEG ו דואגת לאיזון לבן אוטומטי או ידני. לחלופין ניתן לצלם RAW ולדאוג לאיזון המבוקש בזמן העיבוד (ניתן לדאוג לאיזון אחרי שמירה לJPEG אבל בתשלום של איבוד הבחנה בגוונים).

בצילום בפילם ניתן לדאוג לאיזון בתנאים בעייתיים בדרכים הבאות:

  • צילום בשח"לב (טוב, זה פתרון קצת קיצוני :)
  • צילום עם מסנן תיקון צבע, תוך התחשבות באיבוד אור.
  • צילום עם סרט המסומן כמיועד לטונגסטן (די נדיר בימינו) - לא קיימים סרטים לטמפרטורות צבע אחרות.
  • צילום עם מבזקים או נורות הקרובות לתאורת DAYLIGHT בצבען, במקום תאורה חמה.
  • תיקון בזמן ההדפסה - לא כל המעבדות ישמחו לעזור או ידעו איך, לא פותר את הבעיה בסרט שקופיות
  • סריקה, תיקון בפוטושופ והדפסה דיגיטלית.

ערכי טמפרטורת צבע

מקור האור מעלות קלווין יחידות מירד
להבת הנר 1500 660
נר רגיל או גפרור 2000 500
אור היום לפני זריחת השמש ואחר שקיעתה 2500-2000 400-500
נורת ליבון ביתית (40 וואט) 2750 360
נורת ליבון ביתית (60 וואט) 2800 357
נורת ליבון ביתית (150-100 וואט) 2850 350
נורת פרוז'קטור (1000-500 וואט) 3000-2900 335-345
נורת הלוגן-טונגסטן 3200 312
נורה ייעודית לצילום 3400 294
אור השמש כשעה לאחר הזריחה 3500 286
אור השמש אחה"צ 4500 233
נורת צילום כחלחלה 4800 208
אור שמש בקיץ (לפני 9 בבוקר או אחרי 3 אחה"צ) 5600-4900 179-204
אור שמש בקיץ (בין 9 בבוקר ל- 3 אחה"צ) 5700-5400 174-185
שמש ישירה עם שמים כחולים נקיים 6500-5700 154-175
נורת HMI 5600 או 6000 179 או 167
אור פלש (טיפוסי) 6800-6200 150-160
אור יום מעונן 7200-6500 139-154
אור בצל בקיץ 7000 141
אור יום גשום ומעורפל 8500-7200 117-139
אור טלויזיה 9300 108
אור שמיים כחולים ונקיים 27,000-8000 37-125

עיון נוסף


ערך זה הינו קצרמר.  אתם מוזמנים לתרום לקליקי ולערוך אותו.


לערך זה דרושות תמונות להדגמה. אתם מוזמנים לתרום לקליקי ולהעלות דוגמאות.