סרט שחור-לבן

מתוך קליקי, מיקרופדיה חופשית לאמנות הצילום.
קפיצה אל: ניווט, חיפוש
פורמטים של פילם
35מ"מ - בינוני - גדול - דף - רול
שקופיות - תשליל צבעוני / שחל"ב
פורמטים נדירים - APS -- יחס מסגרת
פורמטים של צילום דיגיטלי
PSD - DNG - JPEG - TIFF
Raw - דחיסה - APS-C
קרופ דיגיטלי

סרט צילום פאנכרומאטי (רגיש לכל סקאלת האור הנראה), אך מייצג אותם בגוונים של שחור ולבן בשכבה בודדת של אמולסיה. סרטים כאלה היו נפוצים מאוד בעבר, אך ככל שחדר הצילום בצבע השימוש בהם הולך ופוחת בהדרגה. היום הם משמשים סרטי ש"ל בעיקר צלמי אומנות או צלמים חובבים עם אוריינטציה אומנותית.

סרטים אלה דורשים תהליך פיתוח פשוט בהרבה מסרטי צבע או שקופיות, ולכן ניתן לפתחם במעבדת צילום ביתית בעזרת ציוד זול. מאידך עקב הירידה בדרישה, בודדות הן המעבדות המספקות שירותי פיתוח שח"לב. סרטים צבעוניים וסרטי שקופיות דורשים תהליכים הרבה יותר תובעניים מבחינת הציוד והכימיכלים.

האמולסיה של סרט שח"לב מבוססת על הלידי כסף, מולקולות המתכהות במהירות בעקבות חשיפה לאור (סדומה להשחרת כלי כסף ביתיים הדורשים מירוק מדי כמה שנים). תהליך הפיתוח כולל טבילה בחומר עם Ph בסיסי הנקרא מפתח, לאחר מכן עצירת תהליך ההתכהות בעזרת מים או חומר חומצי (למשל מים עם כמה טיפות לימון), ולבסוף כ10-20 דקות בחומר עוצר המקבע את כהות הפילם ומאפשר לצפות בו סוף סוף באור רגיל מבלי לסכן את התמונות (ולבסוף שטיפה במים וייבוש). התהליך הכימי הפועל על האמולסיה רגיש לטמפרטורה, נעשה בד"כ בנוזל פיתוח בטמפרטורות 19-25 מעלות צלזיוס, בתנאי חושך מוחלט. שאר הנוזלים עוצרים את התהליך והטמפרטורה המדויקת אינה משנה, כל עוד אינה עוברת כ30 מעלות, כי בשלב זה האמולסיה עדיין לא יציצה ועלולה "להתפוצץ" ולהנתק מהצלולויד.

הפיתוח הביתי נותן אפשרויות יצירתיות רבות. שינויים בזמני הפיתוח ובטמפרטורות מאפשר דחיפה של הסרט, שליטה בגרעיניות בעזרת סוגי מפתח שונים, ואפקטים כמו פיצוץ אמולסיה מכוון.

סרט שח"לב מאופין ביכולת לרשום טווח יותר גדול בין כהות ובהירות מקסימליות, במיוחד בסרטים טכניים. הטווח יכול להגיע אף ל12-15 סטופים במקום 9-11 בסרט צבעוני.

נייר צילום שח"לב עובד בצורה מאד דומה, ולכן ניתן להשתמש בו לנגטיב במצלמה מאולתרת מקופסא כלשהיא (קפה נמס עלית מאוד פופולארית בארץ). אך במספר הבדלים:

  • רגישות ISO של נייר צילום היא מאד נמוכה, בערכי ISO של 6 לערך.
  • הנייר אינו רגיש לגווני אדום מסויימים בתחתית הסקאלה (מצוין על האריזה), מה שמאפשר שימוש באור ביטחון חום חלש בחדר חושך
  • קיימים ניירות ברמות קונטראסט שונות ואף ניירות multigrade המאפשרים לשלוט בקונטראסט בעת ההדפסה.
  • חומרי הפיתוח של נייר הם גסים יותר, ולמעט שימוש לצרכי אפקטים ספיציפיים, לא מומלץ להשתמש בהם לנגטיב. ניתן לבצע איתם דחיפה של יותר סטופים לנייר, אבל במחיר של גרעיניות רבה.

ערך זה הינו קצרמר.  אתם מוזמנים לתרום לקליקי ולערוך אותו.


לערך זה דרושות תמונות להדגמה. אתם מוזמנים לתרום לקליקי ולהעלות דוגמאות.