אנרי קרטייה ברסון

מתוך קליקי, מיקרופדיה חופשית לאמנות הצילום.
(הופנה מהדף הנרי קרטייה ברסון)
קפיצה אל: ניווט, חיפוש
אנרי קרטיה ברסון - ג'יין בראון 1924
Behind The Gare St. Lazare (Henri Cartier-Bresson 1932)

Henri Cartier Bresson (1908-2004)

צלם צרפתי שידוע במיוחד בז'אנר המיוחד שייסד - הרגע המכריע. קארטייה ברסון צילם לעיתונות אבל שם דגש על אפשרויות ההתבטאות הסובייקטיביים של הצלם גם למראות האובייקטיביים ביותר לכאורה. צילומי הרגעים המכריעים שלו ידועים במיוחד והסגנון הנדיר של צילום רחוב השפיע על צלמים ישירות או בעקיפין עם השנים. ראה גם ערך על אלכס ליבק.

כנער, הנרי צילם הרבה עם בראוני (מצלמת כוונת של קודאק מ1900) והגיע בעקבות אהבתו ללימודי אמנות. בשנות העשרים שלו עבר למערב אפריקה שם עבד כצייד ומשם חזר מוכה מחלות אבל גילה את הריגוש המופלא של המארב לצייד עם מצלמה וטיול ברחוב. בשנת 1930 רכש את מצלמת הלייקה הראשונה שלו, גויס לצבא הצרפתי, נתפס בידי הגרמנים, ברח לעזור למחתרת הצרפתית וכך נאלץ להחביא בבור באדמה את המצלמה ולחזור אליה אחרי כמעט 4 שנים רק ב1943. הרפתקאות המלחמה הרבות לא נפסקו שם, וב1946 נחשב להרוג ותערוכת רטרוספקטיבה גדולה נערכה לכבודו במוזיאון לאמנות מודרנית בניו-יורק. אך הנרי הוכיח שהקריירה שלו הייתה רק בתחילתה. ב1947 הקים עם עוד חברים את סוכנות הצילום הראשונה בעולם - מאגנום - ששמה על המפה בגאון את זכויותיו של הצלם כיוצר והצעידה קדימה את רמת הצילום העתונאי ואת ערכם של הצלמים לעורכי העיתונים. בשנות החמישים והשישים פיתח הנרי את סיגנון הרגע המכריע בעבודתו, בו הדגש על זרימה דינמית של תנועה שנלכדה ברגע הנכון, בלי וויתור על צורה וקומפוזיציה מיוחדים. ב1973 פרש מצילום ועד מותו ב2004 העדיף לעסוק בעיקר בציור.


ערך זה הינו קצרמר.  אתם מוזמנים לתרום לקליקי ולערוך אותו.


קרדיט: נעשה שימוש בחומר מתורגם מתוך הויקיפדיה באנגלית.


מידע נוסף