חשיפה

מתוך קליקי, מיקרופדיה חופשית לאמנות הצילום.
קפיצה אל: ניווט, חיפוש
מושגי יסוד :

מדידת אור - מד-אור - סטופ - חשיפה - יחס גומלין - אפור 18% - פיצוי חשיפה - מהירות תריס - ערך צמצם - ISO - סרט צילום - ביונט - עצמית - אורך מוקד - זוית ראיה - מיקוד - עומק שדה

רקע

חשיפה היא הפעולה שמתבצעת בזמן הצילום ובה מוקרנת התמונה הנוצרת ע"י עצמית המצלמה על גבי סרט הצילום או מטריצת החיישנים של המצלמה. פעולה זו לרוב מתבצעת ע"י פתיחת התריס לפרק זמן שתלוי בעוצמת האור (EV) בסצנה המצולמת, וכן בפרמטרים נוספים כגון ערך הצמצם הנבחר ורמת רגישות ה-ISO של הסרט או של מטריצת החיישנים. בין הפרמטרים האלה קיימים יחסי גומלין (ראה גם סטופ) והם נקבעים ע"י הצלם באופן ידני או ע"י המצלמה באופן אוטומטי, וזאת בהתאם לעוצמת התאורה הנמדדת באמצעות מד-אור.

בסרט צילום החשיפה היא תהליך כימי שבו פוטונים פוגעים באמולסיה ומשנים בה תכונות כימיות. לאמולסיות שונות תגובה שונה לאור בעוצמות ותדרים שונים. ראה רגישות ISO, שקופיות, טווח דינמי ועוד ערכים בקליקי.

חשיפה על מטריצת חיישנים דומה במקצת לחשיפה בפילם, מלבד שהשינוי הכימי שגורמים הפוטונים מתבטא במטען חשמלי והוא הפיך. המצלמה קוראת את המידע החשמלי במטריצה ומוכנה לעשות בה שימוש חוזר מיידי לתמונה הבאה. בנוסף, קיימים סוגי חיישנים שמאפשרים לתחום את זמן הדגימה של האור לחלק קצר מתוך זמן החשיפה. למעשה קיימות מצלמות מסוימות שבהן אין תריס כלל, למשל מצלמות וידאו בעלות CCD, החשוף לאור באופן רצוף אך דוגם אור השווה ערך ל25-30 חשיפות נפרדות לשניה.

קבלת חשיפה נכונה

חשיפה נכונה היא כזו שבה הגוונים בתמונה מייצגים בצורה נאמנה את בהירות הסצנה המקורית. מוקדי העניין בתמונה הם בד"כ בגווני ביניים, אבל בסצנה טיפוסית יכולים להיות גם איזורים בהירים או כהים בהרבה. איזורים אלה מאתגרים יותר מבחינת מדידת אור וחשיפה, ובחירה לא נכונה של הפרמטרים הרלוונטיים יכולה לגרום בקלות לאובדן פרטים. בצילום דיגיטלי ובצילום שקופיות חשוב במיוחד שלא "לשרוף" את האיזורים הבהירים. חשיפה בהירה מדי במקרה כזה גורמת לאובדן ברור מאוד של פרטים, וללא אפשרות תיקון מלבד צילום מחדש של הנושא (שלא תמיד אפשרי).

ברור מכך שהמטרה ברוב המקרים היא לקבל חשיפה שבה כל טווח הגוונים של הנושא מיוצג באופן מפורט ונאמן למציאות, אבל כשהטווח הדינמי של הנושא גדול מהטווח הדינמי של החיישן או הסרט, אין ברירה אלא לוותר על חלק מהמידע. לעיתים ניתן להשתמש בפתרונות כגון אור מילוי (פלאש מילוי או רפלקטור) או צילום בשיטת HDR, אבל גם אם התוצאה עשירה בפרטים ואפקטיבית מבחינה חזותית, כדאי לזכור שהיא שונה מהתאורה בסצנה המקורית ולכן פחות ריאליסטית.

כדי לקבל חשיפה מדוייקת ונכונה מומלץ להבין את השימוש במד-אור, להכיר את הגורמים שיכולים להטעות אותו (כגון תאורה אחרורית או נושא בעל רמת בהירות יוצאת דופן) וללמוד לקזז אותם ע"י פיצוי חשיפה. במצלמות שכוללות תכונות כגון היסטוגרמה ובראקטינג, מומלץ להיעזר בהן כדי להבטיח שלפחות חשיפה אחת תהיה מושלמת. גם צילום בפורמט RAW שימושי ומקטין את הסיכויים לתמונות עם בעיות חשיפה.

ישנן מצלמות, שאינן מכילות מד-אור מובנה. לרוב, מדובר במצלמות ישנות. ע"מ לחשוף נכון תמונות המצולמות במצלמות אלו נהוג להשתמש במד-אור חיצוני או בכלל אצבע הנקרא Sunny 16.