חשיפה ארוכה

מתוך קליקי, מיקרופדיה חופשית לאמנות הצילום.
קפיצה אל: ניווט, חיפוש

שם כללי לחשיפה של הפילם (או החיישן - במצלמה דיגיטלית) לפרק זמן ארוך יותר מאשר בצילום רגיל. זו יכולה להיות מהירות תריס של 1/30 לעצמיות טלה או חשיפה של מספר שניות או דקות לצילומי לילה במקום חשוך.

צילום של מפל בחשיפה ארוכה של 1/2 שניה. ניתן לראות בזרימת המים את אפקט מריחת התנועה.

בחשיפה ארוכה ניתן להשיג אפקטים מיוחדים כגון: מריחה של הצילום, הנצחת תנועות ע"י פאנינג וכד' . במקרים מסויימים (כגון תאורה לקוייה או שימוש בסוגי פילם מסויימים), נדרשת חשיפה ארוכה לשם השגת הצילום הרצוי. פילמים מסוימים לא מגיבים באותה הצורה לחשיפות ארוכות ומעבר לכמה שניות של חשיפה אנו ניתקל במצבים שבהם חוק יחס גומלין לא מתבטא כמצופה בשל מגבלות כימיות של הפילם שבחרנו.

לרב, בעת צילום בחשיפה ארוכה, נדרשת חצובה לשם ייצוב המצלמה. על מנת למנוע רעידה של המצלמה בזמן הלחיצה על כפתור הצילום, מומלץ להפעיל במצלמה השהייה של כשתי שניות או להשתמש במחשף גמיש.

במצלמה דיגיטלית קיימת בעיה של רעש מתווסף בחשיפות ארוכות, הפתרון הוא לרוב בתוכנה כזו או אחרת שמערימה מספר חשיפות של עשרות שניות לחשיפות ארוכות של דקות ואף שעות.

אפקט פופולרי המתקבל בחשיפות ארוכות בלילה, הוא מריחת אורות רכבים בכביש. תמונה מאת: מתן נרקיס

בצילומי לילה נשתמש בחשיפה ארוכה של מספר שניות עד דקות ע"מ להשיג את כמות האור הדרושה לנו לתמונה החשופה היטב. כיוון שבלילה כמות האור הסביבתית נמוכה בהרבה מכמות האור ביום, נפצה על המחסור הזה באור ע"י הארכת משך החשיפה.

לעומת זאת, לעיתים נרצה לקבל את אפקט החשיפה הארוכה באור יום, אך צילום כזה קשה כיוון שכמות האור גדולה ולכן תחייב אותנו במהירות סגר גבוהה (גם במידה ונוריד את רמת הרגישות (ISO) למינימום, ונסגור צמצם למקסימום). במקרים כאלה, נוכל להעזר במסנן ND אשר יחשיך את התמונה ויאפשר לנו לקבל חשיפות ארוכות יותר גם בתנאי תאורה חזקה (בד"כ בשימוש בצילום עצמים נעים בתאורת שמש טבעית כגון מפלי מים או עננים).


ערך זה הינו קצרמר.  אתם מוזמנים לתרום לקליקי ולערוך אותו.