מבזק

מתוך קליקי, מיקרופדיה חופשית לאמנות הצילום.
קפיצה אל: ניווט, חיפוש
עצמיות
זום - פריים - מאקרו - אוטו-פוקוס
עצמיות מיוחדות למצלמות דיגיטליות
רחבה - נורמל - צרה/טלה - מראה
ציוד אחר
חצובה - מסנן - מבזק - ניקוי
סוגי מצלמות
SLR - DSLR - Rangefinder
חריר - דיגיטלית - Prosumer
סבוניה דיגיטלית - כוונת - טכנית
TLR - מבנה מצלמה

מבזק (Flash באמריקנית, Strobe בבריטניה וחלקים מאירופה, "פלאש" בעברית מדוברת) הוא אביזר הפולט אור חזק למשך פרק זמן קצר מאוד (סדר גודל של 1/15,000 עד 1/5,000 של שניה). השימוש העיקרי למבזק הוא תאורה ראשית או כאור מילוי לאובייקט, למרות שניתן להשתמש במבזק גם לשימושים אחרים, למשל להקפאת תנועה. כאשר תריס המצלמה נפתח המצלמה מורה למבזק "לירות" וזה פולט הבזק אור.

כאשר משתמשים במבזק צריכים להיות מודעים להשפעותיו על האובייקט ועל הרקע (למשל עיניים אדומות).

ישנם סוגים רבים של מבזקים, המוכרים הם המבזק המובנה (לעיתים האופציה היחידה במצלמות קומפקטיות ומזן המצלמה הדיגיטלית הקומפקטית) והשני הוא מבזק מורכב (ידוע גם כ"פלאש חיצוני"), מיני מבזק המתחבר למצלמה, בעזרת התקן Hot Shoe.

צילום במבזק

הצילום בעזרת מבזק כאור מילוי נעשה בדרך כלל אוטומטית ע"י מדאור המצלמה שלך כדי למלא צללים או להאיר דמות שאחרת תופיע כצללית כיוון שהיא מצולמת עם תאורה גבית חזקה.

הצילום עם מבזק כאור ראשי הוא בעייתי יותר. ההבזק ניתן ממקור קטן וממוקד ויוצר צללים קשים, ואם אין לך מקור אור יותר מוצלח מאשר מבזק מובנה, אתה עלול להתקל בבעיות של עיניים אדומות. יש להבין גם כי עוצמת המבזק היא קבועה ואינה תלויה במהירות תריס אלא בזמן ההבזקה וערך צמצם. לא בכל מבזק ניתן לקבוע את זמן ההבזקה ולכן לרוב הצמצם הוא המווסת את כמות האור, מה ש"שובר" את חוק יחס הגומלין המקובל. עם זאת, יש להתחשב במגבלת המהירות X-SYNC של תריס המצלמה שלך.

ראה גם: מתי להשתמש במבזק

הטווח היעיל של המבזק

המרחק המירבי האפקטיבי שבו ניתן להשתמש עם המבזק, תלוי בעוצמת המבזק (מספר מנחה (GN)), ברגישות ISO ובמפתח הצמצם שנבחרו. במבזקים עם ראש זום , המספר המנחה משתנה על פי אורך המוקד של העדשה, והטווח שבו משתנה המספר מצויין בדרך כלל בנתונים הטכניים של המבזק.

צלמי ציפורים וטבע משתמשים לעיתים במוצר לא יקר בשם Better Beamer אשר מצמצם את המבזק לאלומה צרה בעזרת עדשת פרסנל, ומאפשר את הגדלת הטווח באופן משמעותי עם עצמיות של 300 מ"מ ומעלה.

אביזרים למבזקים

מבזק ניקון SB600

את אור המבזק ניתן לרכך על ידי סופטבוקס, מפזר אור, מטריה או פאנל מחזיר אור גדול. אביזרים אלו פועלים לריכוך האור על ידי הגדלת מקור האור האפקטיבי. התקרה או קיר לבן יכולים אף הם לשמש כמחזיר אור בעת הצורך.

כמו כן ניתן להרכיב על המבזק מסננים שונים (בדומה למסננים המורכבים על עצמיות).ישנם מסננים ציבעוניים, נייטרלים (ND), מסננים לאיזון אור לבן ואפילו מסננים מקטבים.

ישנם גם אביזרים נוספים לסטודיו כמו "חלת דבש" או "Snoot" אשר משפיעים על צורת הפיזור של האור.

צלמים מקצועיים רבים אינם מחברים את המבזק שלהם ישירות למצלמה, אלא נעזרים ב Flash Bracket.

סוגי מבזקים

טכניקות בסיסיות לשימוש במבזק

חשיפה

חשיפה לרקע

לעיתים מעוניינים להאיר את הנושא כהלכה תוך שמירה על הרקע חשוף נכון. לעיתים ההפרשים בין הרקע לנושא גדולים מדי מכדי לבצע זאת ללא שימוש באביזרים חיצוניים. לרוב הפשוט מבין האביזרים יהיה מבזק. באור ישיר ניתן להשתמש גם בשילוב של רפלקטורים, מראות ודיפיוזרים - אך ציוד זה יותר יקר ויותר מורכב, ובד"כ נמצא ברשותם של צלמים מקצועיים.

הבסיס לטכניקה זו הוא הפרדה בין חשיפת הרקע - שנעשית ע"י הצלם, לחשיפת הנושא - שנעשית ע"י המבזק. הדרך הפשוטה ביותר לבצע זאת היא להשתמש בחשיפה ידנית במצלמה ולקבוע החשיפה לרקע. הנושא שלרוב יהיה בחשיפת חסר יואר ע"י המבזק וכך תתקבל סצנה מוארת במלואה.

במקרים בהם הנושא בהיר יותר מהרקע אין מנוס ועלינו להצליל את הנושא במידה כזו שהתאורה תתאזן או שנוכל להשתמש בחשיפה לרקע.

SLOW SYNC

בבסיסה טכניקה זו היא חשיפה לרקע. אך במצב זה המבזק הוא מקור התאורה הראשי לנושא. לרוב החשיפה מגיעה לערכים נמוכים, ומשמשת אותנו בעיקר בצילומי לילה. האפקט הבולט ביותר של טכניקה זו היא הקפאת הנושא בדיוק בצורה שהיה בעת ההבזקה, אך בו בזמן הרקע מושפע מהחשיפה הארוכה יותר ומתקבלת מריחה של הרקע או תנועת הנושא (כתלות בחשיפה שנקבעה).

REAR SYNC

Rear-Curtain Sync או Second-curtain Sync (בעברית סינכרון וילון אחורי/שני מתארים מצב שבו ההבזקה מתרחשת בסיום החשיפה ולא בתחילתה (כרגיל) מצב זה משמש אותנו בעיקר בצילומי תנועה כאשר אנחנו מעוניינים שמריחת הנושא תתבצע לפני הדמות המוקפאת. ולא אחריה כפי שמתרחש במצב רגיל)

איכות האור

איכות האור היא תכונה חשובה מאוד לצילום מוצלח. היא נמדדת לרוב במדדים איכותיים (מאוד לא שגרתיים יש לציין) ניתן לפגוש ביטויים כגון "אור שטוח", "אור רך" או אפילו "אור בעייתי" (כי הרי לכולם ברורה מה הבעיה בו - לא?). התאורה המתקבלת מהבזקה ישירה היא קשה וקונטרסטית, ויש בה אפקט משטח מאוד - או בקיצור, תאורה לא סימפטית..

ישנם מספר טכניקות וכלים בעזרתם ניתן לשפר את איכות האור - לכל אחת יתרונות וחסרונות

הקפצה

שימוש ברפלקטור

שימוש במרכך

קישורים נוספים בנושא


ערך זה הינו קצרמר.  אתם מוזמנים לתרום לקליקי ולערוך אותו.


לערך זה דרושות תמונות להדגמה. אתם מוזמנים לתרום לקליקי ולהעלות דוגמאות.