מהירות תריס

מתוך קליקי, מיקרופדיה חופשית לאמנות הצילום.
קפיצה אל: ניווט, חיפוש
מושגי יסוד :

מדידת אור - מד-אור - סטופ - חשיפה - יחס גומלין - אפור 18% - פיצוי חשיפה - מהירות תריס - ערך צמצם - ISO - סרט צילום - ביונט - עצמית - אורך מוקד - זוית ראיה - מיקוד - עומק שדה

כפי שמוסבר גם בערך תריס, התריס הוא המנגנון שקובע את זמן החשיפה של המטריצה או הפילם. בחירת מהירות התריס יכולה להתבצע אוטומטית ע"י המצלמה לפי חיווי המדאור או להקבע ידנית ע"י הצלם. ההחלטה נובעת מכמה גורמים:

  1. כמות האור - ככל שהאור יותר חלש נזדקק לחשיפה יותר ארוכה. בחירה בערך צמצם גבוה תצריך מהירות תריס נמוכה יותר לפי יחס גומלין
  2. רגישות הסרט - לפי רגישות ISO של הפילם או המטריצה יש לבחור את כמות האור הדרושה לחשיפה נכונה.
  3. נושא הצילום - או אולי יותר נכון סגנון צילום. אם נרצה "להקפיא" נושא בתנועה נשתדל להשתמש במהירות תריס גבוהה יותר. לעומת זאת אם נרצה להדגיש את אפקט התנועה, למשל בצילום Panning, נרצה בכוונה את אפקט המריחה ונפתח תריס לרגע ארוך יותר.
  4. אורך מוקד - ככל שנצלם באורך מוקד יותר ארוך (זווית מבט יותר צרה, עצמית יותר צרה, או בשפה פשוטה "זום יותר רחוק") כך ישפיעו הרעידות הקטנות של יד הצלם על חדות התמונה, שכן אנחנו "חותכים" מבט קטן יותר מהמציאות שלפנינו וכל תזוזה בולטת פי כמה. מסיבה זו עצמיות ארוכות וחשיפות ארוכות מומלץ שיעשו בעזרת חצובה.


שני הסעיפים האחרונים חשובים. מלבד מקרים ספיציפיים שבהם מבקש הצלם ליצור מריחה אנחנו בד"כ שואפים יותר לחדות. לשם כך יש מספר פתרונות:

  1. בעולם פורמט 35 מ"מ נהוג "כלל אצבע" לפיו מומלץ לא לצלם (בצילום מהיד) במהירות נמוכה מ 1/n של שניה כאשר משתמשים באורך מוקד של n מילימטרים, למשל כדאי לבחור במהירות 1/50 ומעלה כשמצלמים באורך מוקד 50 מ"מ. יש לשים לב שמדובר באורך המוקד השקול במצלמת 35 מ"מ. במצלמות עם קרופ פקטור, יש להכפיל את אורך המוקד במקדם הקרופ. לדוגמה במצלמה עם קרופ פאקטור של 1.5, כדי לצלם מהיד באורך מוקד של 50 מ"מ, יש להשתמש במהירות תריס 1/75 או גבוהה יותר.
  2. חצובה כפי שהוזכרה למעלה.
  3. שימוש בצילום מבזק כדי להקפיא את התנועה.
  4. שימוש בעצמית בעלת מייצב תמונה (קרא את הערך כדי להבין מהם יתרונותיו וחסרונותיו).

לערך זה דרושות תמונות להדגמה. אתם מוזמנים לתרום לקליקי ולהעלות דוגמאות.