עצמית

מתוך קליקי, מיקרופדיה חופשית לאמנות הצילום.
קפיצה אל: ניווט, חיפוש
עצמיות
זום - פריים - מאקרו - אוטו-פוקוס
עצמיות מיוחדות למצלמות דיגיטליות
רחבה - נורמל - צרה/טלה - מראה
ציוד אחר
חצובה - מסנן - מבזק - ניקוי
סוגי מצלמות
SLR - DSLR - Rangefinder
חריר - דיגיטלית - Prosumer
סבוניה דיגיטלית - כוונת - טכנית
TLR - מבנה מצלמה
מושגי יסוד :

מדידת אור - מד-אור - סטופ - חשיפה - יחס גומלין - אפור 18% - פיצוי חשיפה - מהירות תריס - ערך צמצם - ISO - סרט צילום - ביונט - עצמית - אורך מוקד - זוית ראיה - מיקוד - עומק שדה

למי שמופתע מה"חידוש הלשוני", אתם מוזמנים לקרוא את הערך למה עצמית ולא עדשה.

העצמית היא מערך העדשות שמסייע למיקוד האור על המשטח המצלם, שהוא בד"כ פילם או חיישן תמונה.


הסיבה שמדובר במערך ולא בעדשה בודדת, היא שצלם רוצה לכוון מיקוד או אורך מוקד (זום), והתכונות הללו קבועות כשמדובר בגוש זכוכית או קריסטל. עצמית בנויה ממספר קבוצות של עדשות ועל ידי משחקי הרחקה וקרוב ביחסים מאד מדויקים בינהן מגיעים לדמות עדשה אחת בעלת תכונות אופטיות משתנות כאילו שהיה ניתן למתוח, לכווץ אותה וכולי.

ניתן לבנות מצלמה ללא עדשה, מצלמה כזו נקראת מצלמת חריר. אין לה שימושים מעשיים אבל יש האוהבים את התוצאות המיוחדות שהיא נותנת לצרכיהם האמנותיים.

תכנון עצמית הוא מלאכת אומנות של מתמטיקה, פיסיקה, ומכניקה מדויקת. תהליך הייצור הוא שוב אתגר בכימיה, מכאניקה ופיסיקה ולכן עצמיות טובות הן יקרות כל כך.

קנון 50 מ"מ F/1

תמונה משפחתית

למצלמות שאינן מצלמות קומפקטיות יש ברוב המקרים חיבור ביונט שמאפשר החלפה של עצמיות. עצמית מתחלפת מאפשרת יותר גמישות שכן אין עצמית שיכולה להיות הכל בשביל כולם, נושאים וסוגי צילום שונים מצריכים אורכי מוקד שונים, טווח צמצמים שונה, אבל גם עוד הרבה תכונות אחרות. ננסה לסכם כאן את סוגי התכונות והמשפחות השונות:

תכונות העצמית

בבואנו לקנות עצמית, ישנם מספר פראמטרים שכדאי לשים אליהם לב. דגם של עצמית מצוין בעזרת סדרת מספרים ארוכה שיש לה משמעות לצלם.

טווח אורך מוקד

לזוית ראיה של צילום יכול להיות ערך אמנותי אבל בהחלט שמדובר בהחלטה פראקטית למדי - באיזה מרחק הצלם מן הנושא וכמה רוצים "לחתוך" מתוך הסצנה. לעצמיות פריים ינתן מספר אחד במילימטרים, ואילו לעצמיות זום ינתן טווח בן שני מספרים. שהם אורך מוקד מקסימלי ומינימלי של טווח הזום, מה שיציין למשל אם העצמית היא רחבה או צרה.

טווח צמצמים

עצמית מהירה - עצמית בעלת ערך צמצם מקסימלי נמוך (צמצם מאד פתוח) היא מסובכת יותר לתכנון וייצור מסיבות רבות, ומסובכת לא פחות היא הכנסת צמצם פתוח במיוחד לעצמית זום, ואולי האתגר הגדול ביותר הוא צמצם אחיד לאורך כל טווח אורך המוקד. זהו לפעמים אינדיקטור לאיכות שכן תכנון רב יותר הושקע באופטיקה של עצמיות בעלות מפתח צמצם יותר גדול ויש להניח שזום בעל צמצם קבוע יתן גם איכות יותר גבוהה. קיימים יוצאי דופן, למשל רבים טוענים כי בין מספר דגמים שקנון מייצרת בטווח 70-200, הרי שהעצמית המצוינת f/2.8 עלולה לתת דימוי רך יותר מאחותה f/4, למרות שהצמצם המקסימלי קטן יותר, כנראה שהתכנון המדויק של החדות האופטית קל יותר.

מנוע אוטופוקוס

מאז נפתח בתחילת שנות השמונים שוק האוטו-פוקוס, פותחו שיטות שונות להניע את האלמנטים העצמית. מה שפעם היה נחלת ידו השמאלית של הצלם בלבד. ניקון שמרו על תאימות עם עצמיות ישנות, הוסיפו מנוע בגוף המצלמות החדשות שיסובב ללא תוספת מורכבת של מכאניקה את הפוקוס בעצמיות שהתחילו לצאת. לעומתם קנון יצאו בקו מצלמות חדש עם ביונט חדש ואלקטרוני, שדגל בגישה שמנוע האוטופוקוס שוכן בעצמית עצמה. היתרון הוא התאמה טובה יותר של מהירות וחוזק המנוע לעצמית וגודלה (למשל 50mm פשוטה של 100 גרם לעומת "תותח" 600mm של 7-8 קילו) והאפשרות להכניס מנועים שקטים יותר ושאר פיתוחים חכמים בדגמים עתידיים.

סקירה טובה נמצאת כאן: http://www.photo.net/equipment/canon/lens-motors

בכל מערכת אוטו-פוקוס אפשר עדיין למקד ידנית ע"י העברת מתג בעצמית או בגוף (תלוי בסוג הביונט). ראוי לציין שמאז שהפכו עצמיות האוטו-פוקוס לתקן הרווח, נעלמו כמעט לגמרי עזרי המיקוד (כגון מעגל מפוצל) מהמצלמות, וטווח סיבוב טבעת הפוקוס התקצר, כדי לאפשר למנוע האוטופוקוס למקד יותר מהר. אין ספק שמי שרגיל או מעדיף פוקוס ידני סובל משני שינויי הגישה הללו.

מנוע סליל

מנוע "רגיל" של סליל וליבה מגנטית. קצת רועש, קצת איטי, אבל זול ואפקטיבי. מסומן לעיתי בקנון (Arc Form Drive (AFD - מומלץ להתרחק ממנו אם הצרכים שלכם הם מתקדמים או מקצועיים. מינוס גדול שמונים המשתמשים הוא שאסור למקד ידנית ללא העברה מראש של העצמית ממצב אוטומטי לידני. קיימות עצמיות שמנתקות פיסית את גלגלי השיניים של טבעת המיקוד אבל קיימות אחרות שאינן תומכות בכך, יש להזהר שלא לפגוע במנוע במקרה כזה!

מנוע אולטראסוני

USM בקנון, HSM בסיגמא וSWM בניקון.

מדובר במנוע מתוחכם שבנוי על עקרון של העברת רטיטות של עשרות קילוהרצים להנעה מהירה ומדויקת. קנון החלה באמצע שנות התשעים להכניס את המנועים הללו לכל העצמיות המקצועיות ולאחר מכן גם לאילו של "רמת הביניים". ניקון איחרה במעט אחריה אבל גם היא משדרגת את קו המוצרים שלה בהתאם. בניגוד למנועי סליל, אין מגע ישיר מכאני בים החלק המניע לחלק המונע וכך מושגת היכולת לפקס ידנית בלי צורך להעביר למצב ידני.

מייצב תמונה

IS בקנון, VR בניקון, OS בסיגמא, AS במינולטה וכולי. מנגנון של גירוסקופים מובנה בעצמית (או בגוף עצמו במקרה של מינולטה) שנועד לסתור אופטית את התנועה הפיסית הקלה של עצמית (במיוחד עצמיות טלה) כאשר היא מוחזקת ביד. כאשר האור חלש מכדי לשמור על כלל האצבע בצילום מהיד, מערכת ייצוב הרעידות הנ"ל תפתור חלקית את בעית הרעידות ותשמור מעט על חדות במצבים קיצוניים של אור נמוך. ראה גם מייצב תמונה.

הרכב העדשות

מתכנני העדשות שמרכיבות את העצמית צריכים להתחשב בגורמים רבים, תופעות עיוותים אופטיים (בהמשך המאמר), זוויות שבירה שונות של אורכי גל שונים, החזרי אור ממשטחי הזכוכית הגורמים לFlare ומנגנון פנימה החייב להיות גם כן שחור מאט כדי להמנע מהחזרי אור. עצמיות משובחות עלולות להכיל חומרים אקזוטיים כמו זכוכית ED, להכיל עדשות א-ספריות (שאינן נגזרת של כדור) וציפויים מיוחדים, והמחיר יעלה ביחד עם האיכות בהתאם. כיום בשוק ניתן למצוא הכל מעדשות פלאסטיק יצוקות לעדשות קריסטל מינרלי מכורסם. הכל בהתאם לכיס...

מבנה הצמצם

מבנה הצמצם משפיע על תכונות הבוקה של העצמית ומראה ה"כוכבים" שמסביב אורות בוהקים בערך צמצם גבוה. ככלל עדיף צמצם עם 8 עלים ומעלה, ומה שיותר עגולים בחתך שלהם.

מספר גרסא

מה זה אומר גרסא II, III והלאה.

דוגמאות

Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS USM

פירושו עצמית זום בטווח 100-400mm, לביונט מסוג Canon EF, כאשר ערך הצמצם המקסימלי בצד 100mm הקרוב הוא f/4.5 ואילו בקצה הרחוק הוא f/5.6.

  • L - העצמית בנויה באיכות מוצקה לעבודה מקצועית, ומכילה עדשות מאיכות מיוחדת.
  • IS - כוללת מייצב תמונה.
  • USM - מנוע אוטו-פוקוס שקט מיוחד.

Nikkor 18-70 DX IF ED AF-S f/3.5-4.5

ניקון 18-70DX




פירושו עצמית זום בטווח 18-70mm, לביונט ניקון, כאשר ערך הצמצם המקסימלי בצד 18mm הקרוב הוא f/3.5 ואילו בקצה הרחוק הוא f/4.5.

  • DX - העצמית מיועדת למצלמות DSLR בפורמט APS-C (ראה ערך)
  • IF - העצמית היא בעלת פוקוס פנימי Internal Focus
  • ED - העצמית כוללת אלמנטים אופטיים מזכוכית מסוג Extra-Low Dispersion
  • AF-S - העצמית כוללת מנוע מיקוד פנימי מהיר, בדומה ל USM

גורמים אופטיים המשפיעים על איכות העצמית

למידע נוסף לגבי סטיות אופטיות ניתן לעיין כאן:

תחזוקת עצמיות

יצרני עצמיות ידועים

מקורות לעיון נוסף