צילום ארועים

מתוך קליקי, מיקרופדיה חופשית לאמנות הצילום.
קפיצה אל: ניווט, חיפוש
צילום חתונה מאת אהרן ברנד. צולם עם עצמית 50 מ"מ ללא מבזק ובערך צמצם 2.8.

תחום צילום המחייב עבודה זריזה, אחראית ויעילה. צלם אירועים מתבקש להנציח אירוע אולי חד-פעמי (חתונה) בערב יקר וחשוב רגשית למזמיני הצילום. על הצלם להגיב מהר לתמונות מעניינות בתוך המון האורחים בעודו מפריע מה שפחות (אם ניתן) לחגיגה.

זהירות רבה נדרשת ע"י הצלם - טעות טכנית או תקלה בציוד שתוביל לאובדן מספר רב של צילומים עשויה להיות עילה לתביעה עקב גודל האכזבה המובן של מזמיני הארוע.

טיפים לתוצאות טובות בצילום ארועים באולם בשעות הערב


  • השתמש במבזק חיצוני. המבזק הפנימי של המצלמה לעולם אינו טוב דיו לצילום אירועים.
  • כאשר ניתן, כדאי להשתמש בטכניקת הקפצת פלאש מהתקרה או מקיר לבן.
  • אם לא ניתן, השתמש במפזר אור, או סופטבוקס קומפאקטי כדוגמת מוצרי חברת Lumiquest.
    • הערה: רבים טועים ומשתמשים בדיפיוזר פלאסטי קטן כדוגמת ה Omnibounce במקומות פתוחים. זו בדרך כלל שיטה חסרת תועלת. ה Omnibounce יעיל רק במקום שיש תקרה, במקומות ללא תקרה הוא כמעט לחלוטין לא מועיל. פרטים נוספים בסעיף "Sto-Fen Omnibounce או Lumiquest"
  • לשיפור איכות התאורה, צלמים מסויימים נוהגים להשתמש בFlash Bracket על מנת שהמבזק לא ישב על המצלמה אלא מעט מהצד. לחלופין, ניתן להשתמש ב מבזק עבד המוחזק מעט מהצד בידי עוזר צלם.
  • את המבזק כדאי לכוון למצב TTL (מדידת אור אוטומטית דרך העצמית).
  • את המצלמה כדאי לכוון למצב M (ידני מלא) כדי לקבל שליטה הן על ערך צמצם והן על זמן החשיפה.
    • זכור: למרות השימוש במצב M, המבדק פועל במצב TTL, ולכן החשיפה הנכונה עדיין נקבעת אוטומטית ע"י המבזק ללא צורך בהתערבות הצלם.
  • השתמש ברגישות ISO גבוהה, בין 400 ל800, כדי להכניס כמה שיותר אור מהרקע - רצוי שהרקע יהיה מואר ולא שחור.
    • זכור: המבזק מאיר את הנושא בלבד, ולא את הרקע. זאת מכיוון שאור המבזק נחלש באופן ריבועי עם המרחק.
  • אם המבזק דומיננטי בסצינה, תוכל לרדת מכלל האצבע של מהירות התריס (1 חלקי אורך המוקד) ולנצל את אפקט "הקפאת הזמן" של המבזק. בצורה זו ניתן להשתמש במהירות תריס איטית יחסית, כמו 1/30, כדי להכניס עוד 1-2 סטופים של אור מהרקע. הצעה זו תקפה בעיקר למצולמים סטטיים ולא לריקודים.
  • אם המבזק אינו דומיננטי בהארת הסצינה, ומשמש כתאורת מילוי בלבד, מריחה עדיין עשוייה להתרחש.
  • כשאיפה כללית, רצוי להשתמש בדרך כלל כמה שיותר בתאורה הטבעית וכמה שפחות באור המבזק. לעיתים תיתקל בתאורה צבעונית דומיננטית אשר תרצה לנטרל את השפעתה. לשם כך השתמש במהירות סגר גבוהה יחסית על מנת שהמבזק יהיה יותר דומיננטי במתן התאורה.


  • השתמש בצמצם פתוח ככל האפשר (בהתחשב בעומק השדה הדרוש), כדי להכניס כמה שיותר אור מהרקע.
    • לצילום מספר אנשים צריך עומק שדה גדול יחסית (צמצם 8),
    • לצילום פורטרט של אדם בודד ניתן לצלם גם עם עומק שדה רדוד מאוד (צמצם 2.8) כל עוד הפוקוס נמצא בדיוק על העיניים.
  • במקרה של תנאי תאורה קשים במיוחד, מומלץ להשתמש במבזקי עבד על מנת ליצור תנאי תאורה נוחים יותר.
  • השתמש באיזון לבן אוטומטי או איזון לבן "פלאש".

רקעים

  • חשוב מאוד לחפש רקע אסטתי, וצלם כך שהוא יהיה מאחורי הנושא שלך. אורות צבעוניים של האולם יכולים לשמש רקע נאה.
  • לעולם אל תצלם פורטרטים כאשר אנשים עוברים מאחור ונכנסים לפריים! חשוב להקפיד בכל צילום על רקע נקי ואסטתי.

לארועים בחוץ בשעות הצהריים

  • הצהריים בימים בהירים - השעה הגרועה ביותר לצילום. צללים חזקים ודומיננטיים, ותאורה קשה, מקשים מאוד על עבודת הצלם.
  • בשעות כאלו כדאי לצלם ככל האפשר באזור מוצל, וכשהרקע גם הוא מוצל ולא שטוף באור שמש.
  • כאשר המצולם בצל ויש מאחוריו רקע מואר, אם אין ברירה מומלץ להשתמש בטכניקת מבזק מילוי .

לא לפשל

  • אל תהסס לצלם ברצף 2-4 תמונות ובמיוחד מתמונות מוצלחות או חשובות. אחת מהן תהיה טובה מהאחרות, בתמונה קבוצתית ירד הסיכוי שיתפסו הרבה מצולמים ממצמצים.
  • אם אתה הצלם היחיד, הבא עמך ציוד רזרבי (סוללות נוספות, כרטיסי זכרון, מבזק נוסף ואף גוף מצלמה חלופי).
  • הבא עמך חצובה ועצמית רחבה והשתמש בהם על מנת להנציח את מראה האולם לפני הגעת האורחים.

הדפסת התמונות

  • הגודל המקובל לתמונות אלבום ארוע הוא 13X18.
  • חשוב לזכור כי ההדפס הוא ביחס 1:1.4 . אם כוונתך להדפיס במידה זו, זכור להשאיר שוליים רחבים מספיק בעת הצילום על מנת שיהיה ניתן להדפיס בפורפורציה זו. אחרת, אתה צפוי להפתעות לא נעימות בעת ההדפסה.
  • מקובל לתת את התמונות באלבומי כיסים, עם אופצייה לאלבום מעוצב (יקר) או אלבום מעוצב דיגיטלי (יקר מאוד).

Sto-Fen Omnibounce או Lumiquest?

מוצרי חברת Lumiquest

רבים שואלים אותי - כיצד להגיע בצילום אירועים לתאורה רכה ונעימה, במקום הבהקים קשים ומטרידים עם מראה "מבזקי".

ראשית מה הכוונה ב "לרכך את האור"? התשובה היא - להחליש את הקונטרסט בין האור לצל (לשלוט על רכות המעבר בין אור לצל).

איך מחלישים צללים? גורמים לאור להגיע בבת אחת מכל הכיוונים.

איך עושים זאת עם מקור אור יחיד? על ידי הגדלת מקור האור כך ש "יעטוף" את הנושא. זוהי הסיבה שבגללה משתמשים בסטודיו בסופט בוקסים ומטריות ענקיים.

לעבודה ניידת בשטח, שיטה נפוצה היא Bounce, נניח מהתיקרה, שמגדילה את מקור האור הנקודתי (שהופך למעשה לעיגול אור גדול על התקרה). עובד יופי. אז מה הקאץ'? דמיינו למשל מישהו שלובש כובע. הכובע יטיל צל גדול על העיניים כי כל האור מגיע מלמעלה. אותו הדבר גם לגבי צל כבד מתחת לעיניים אצל אנשים עם עיניים שקועות. לא טוב.

מה הפתרון? Sto-Fen Omnibounce, Nikon Diffusion dome או מוצר דומה. לשם העניין נכנה אותם פשוט בשם "סטופן". הסטופן הוא כובע פלסטיק למבזק, המחלק את האור בין הקפצה מהתקרה לבין תאורה ישירה, וכך ממלא את הצללים שהתאורה מלמעלה יצרה. עובד מצויין - אם משתמשים בו נכון. אם אין תקרה סטופן כמובן לא יעשה דבר (ואתה מוזמן לבדוק זאת). הוא לא מגדיל את מקור האור.

הקפצה סטנדרטית
Bounce with Nikon Diffusion Dome or Omnibounce

חשוב לזכור: סטופן לא מרכך את האור . זו אגדה עממית. הוא רק מפזר את האור. אפקט הריכוך של סטופן פועל רק בשילוב עם תקרה או קירות!

מה עושים כשאין תקרה? משתמשים בבאונסר או סופטבוקס. לומיקווסט מיצרים כל מיני סוגים של אביזרים כאלו. הרעיון שלהם הוא פשוט להגדיל את מקור האור ללא צורך בתקרה. הם זולים, פשוטים ונוחים.

מה החיסרון? הם קטנים, ולכן לא אפקטיביים כמו שיטות שכוללות הקפצה מהתקרה .

בצלום עם מבזק כללי האצבע לתאורה נעימה הם,

  • יש תקרה קרובה ובהירה - סטופן עם הקפצה מהתקרה.
  • אין תקרה, התקרה רחוקה, התקרה כהה - לומיקווסט.

להדגמות נוספות (בוידאו) לחץ כאן

ציוד מקצועי

כיום הערכה הסטנדרטית לצלם אירועים דיגיטלי מקצועי במערכת ניקון (בלי להתייחס ל"חאפרים") היא עדשה בנוסח 17-55/2.8 + 70-200 f/2.8 או 80-200 f/2.8

לחסכון במחיר אפשר להתפשר על 70-200 של סיגמה במקום זו של ניקון\קנון ללא הפסד גדול באיכות .

באופן כללי כדאי להמנע מעדשות שמכסות את כל הטווח בעדשה אחת, הצמצם הקטן שלהם יפגע מאוד במהירות המיקוד, בהשגת תאורה נאה , והמבנה האופטי שלהן נחות לעצמיות המקצועיות.

כמובן שיש צורך במבזק מקצועי כדוגמת הניקון SB-800 .

תוספות אופציונליות :

  • עדשה 50/1.4 היא תוספת יעילה מאוד לשימוש בתאורה טבעית ומפיקה בידי צלם מיומן תוצאות מהממות . לחיסכון במחיר, אפשר להתפשר על עצמית 50 מ"מ עם צמצם מירבי 1.8 .
  • עצמית כדוגמת ה 10-20 מ"מ של סיגמה מאוד יעילה לצילומים של האולם לפני הגעת האורחים (חובה להשתמש בחצובה), וגם ניתן להשתמש בה להשגת אפקטים מיוחדים ומפתיעים של פרספקטיבה אשר יוסיפו עניין לאלבום .

עוד רעיונות ופטנטים

  • Baltzar:
    • כשמרימים את החתן, כלה על הכיסא רצוי גם לתפוס כיסא ולצלם מגובה.
    • ניתן לעיתים "לתפוס טרמפ" על התאורה של צלם הוידאו.


  • Avi52:
    • כאשר אנשים רוקדים במעגל צפוף כדאי להכנס עם המצלמה למרכז המעגל ולצלם - התוצאה יכולה להיות נאה.
    • יש להזהר שלא לצלם עם מבזק כשהמצולמים קרובים לקיר, אלא להרחיק אותם מעט כך שלא יווצר צל מטריד.


  • גיל לביא:
    • לצילום במקומות חשוכים עם מבזק מומלץ לכבות את ההגדרה להבזקת מילוי אוטומטית. במצלמות קנון מסוג 10D, הדבר מתבצע ע"י שינוי ההגדרה Auto fill flash reduction למצב Disable (מצב 1). במצלמות קנון מסוג 20D, יש לשנות את הערך ETTL-II למצב AVRAGE (מצב 1). שינוי זה, ממצב 0 למצב 1 (Disable/Avrage), כופה על המצלמה לא להפעיל אוטומטית את מצב מבזק מילוי. מאותה סיבה, במצלמות ניקון, כדאי להשתמש במצב TTL ולא TTL-BL.
    • במסיבות מלאות עשן, כדאי לצלם כך שהעשן מאחורה ולא מלפני הנושא. עשן נוטה להחזיר את אור המבזק, מה שמקלקל את הצילום.


  • שרוליק:
    • הטיפ שלי הוא דבר ראשון הגישה היחס והזוית האישית שמביאים לארוע .
    • אם סירבת למישהו לתמונה, אפילו בנימוס - נכשלת.
    • אם הזזת סבתא בחופה אפילו שהיא הסתירה לך את הטבעת - פישלת.
    • אם לא חייכת מספיק לזוג, והיית מצוברח - ביאסת.
    • אם אכלת ושכחת לקום לסלואו - פידחת.


  • w e i(צחי):
    • צילום סצינות רבות ומגוונות והתרכזות בדמויות המרכזיות תורמות הרגשה טובה בעת הסתכלות באלבום, הרי זה התוצר המוגמר.
    • להוציא את המיטב מהפורטרטים, לא לשכוח לצלם בסצינות העיקריות.


  • יריב:
    • מומלץ מאוד שיהיו שני צלמים - כך אחד יהיה צמוד לחתן ולכלה ואילו השני יוכל לצלם התרחשויות שונות ולצלם התרחשויות שהצלם הראשון לא ראה או לא הספיק.

לעיון נוסף