פורמט Raw

מתוך קליקי, מיקרופדיה חופשית לאמנות הצילום.
(הופנה מהדף RAW)
קפיצה אל: ניווט, חיפוש
צילום דיגיטלי :

מטריצה - RAW - קרופ דיגיטלי - EXIF - אינטרפולציה - דחיסה - DSLR - מרחב צבעים - עומק צבע - פוטושופ - צילום דיגיטלי - רעש

פורמטים של פילם
35מ"מ - בינוני - גדול - דף - רול
שקופיות - תשליל צבעוני / שחל"ב
פורמטים נדירים - APS -- יחס מסגרת
פורמטים של צילום דיגיטלי
PSD - DNG - JPEG - TIFF
Raw - דחיסה - APS-C
קרופ דיגיטלי

קובץ RAW הוא קובץ המכיל את נתוני הצילום הדיגיטלי - בדיוק בצורה שהם יצאו מהמטריצה (בעולם המחשבים, מידע RAW הוא מידע "נא" שעוד לא עבר עיבוד, לעומת מידע cooked "מבושל" שעבר עיבוד כלשהו). כיון שקובץ מידע שכזה מכיל למעשה את הדגימה הישירה של האור על המטריצה ללא כל עיבודי ניגודיות, איזון אור לבן ושאר עיבודים בלתי הפיכים, רבים מתייחסים ל-RAW כמקבילה של הנגטיב בעולם הדיגיטלי.

כדי להבין יותר על תהליך הפקת תמונה הניתנת לצפיה והדפסה והיכן משתלב בתהליך קובץ RAW, ראה המאמר על צילום דיגיטלי.

הבעיה

קיימות מטריצות בטכנולוגיות שונות מיצרנים שונים, שאת המידע שהן מפיקות יש לפרש אחרת. מטריצה אחת עלולה לעבוד בדוגמת באייר מסוג G-R-G-B, אחרת C-Y-M-G או בשיטת סוני R-G-B-E. בנוסף למטריצות שונות יכול להיות תחום דינאמי שונה, עקומת תגובה שונה, ולבסוף משנה איכות ממירי הADC ששילב היצרן. לאור כל הנאמר, ברור כי מדגם לדגם של מצלמות מאותו היצרן בהחלט עלולים להיות שינויים טכנולוגיים שמשמעותם פלט RAW שיש לפרשו בצורה שונה.

בנוסף, משתמש כל יצרן בפורמאט קבצי RAW שונה. על מנת לפענח את קובץ ה-RAW, יש צורך בתוכנת המרת RAW המתאימה לקבצים של אותו יצרן. קיימים מספר פרויקטים כיום כדי לנסות ולאחד את כוחות השוק לפורמאט אחיד, אך קיימים מכשולים בדרך.

פרויקטים נוכחיים:

  • DNG של אדובי שמנסה לתרגם את כל הפורמטים לאחד אחיד, שאותה תיעדה החברה ושחררה לשימוש חופשי של השוק.
  • יוזמת אופן-רו שמבקשת שכל הפורמאטים שבשוק יתועדו ויפורסמו.

RAW מול JPEG

יתרונות ל-RAW

  1. טווח דינמי גדול יותר, דבר שמתבטא בשני יתרונות גדולים:
    1. כמות פרטים גדולה יותר באיזורים מוצלים ובאיזורים בהירים
    2. גמישות גדולה יותר לשגיאות חשיפה.
    הנתונים ב-RAW נשמרים ב-12 או ב-16 ביט לפיקסל (לפני עיבוד). לעומת זאת, ב-JPEG הנתונים נשמרים דחוסים בקבוצות 8X8 פיקסלים ונשמרים הבדלים בלבד. ממידע דחוס של 3 עד 10 ביטים לפיקסל משחזרים שלושה ערוצי צבע R-G-B, עם 8 ביט לכל ערוץ. לכאורה 24 ביט לכל פיקסל אך זהו נתון מטעה. מדובר במידע אחרי עיבוד, איבוד ושחזור.
  2. אפשרות בטוחה ויעילה לביצוע פעולות עיבוד ותיקון במחשב, פעולות שבמצלמה גורמות בהכרח לאובדן מידע בלתי הפיך ברמה כזו או אחרת. JPEG נשמר לאחר שהמצלמה ביצעה עיבודי חידוד תמונה, איזון לאור לבן, ניגודיות ומשאיר מעט מאוד מרווח לתיקונים. אמנם ניתן לדמות שינויים כאלה במחשב, אבל במחיר כבד של איבוד גוונים ואף פרטים. להלן מספר פרמטרים מרכזיים הניתנים לשליטה בתוכנת ההמרה במחשב:
    1. איזון צבע
    2. קונטרסט, בהירות וגאמה
    3. ניקוי רעשים
    4. חידוד
    מעבר לנושא של מניעת נזק בלתי הפיך למידע, ישנם יתרונות נוספים לביצוע העיבוד הזה במחשב - ניתן לבחור בדיוק את רמת העיבוד האופטימלית, וניתן להשתמש בתוכנות מתמחות שמציעות איכות עיבוד גבוהה בהרבה מזו שמציעה המצלמה.
  3. לא מתבצע תהליך של דחיסה מאבדת (כיום קיימים גם יצרנים המשתמשים בדחיסה מאבדת לרוב ע"ח מעט טווח דינמי).

יתרונות ל-JPEG

  1. קבצים קטנים יותר. RAW נשמר בקובץ פשוט, לעיתים בדחיסה בלתי הורסת או ללא דחיסה כלל ותופס יותר מקום בכרטיס הזכרון ועל הדיסק.
  2. קבצים תקניים. להוציא קובצי RAW מסוג DNG שמשמשים מעט יצרנים, קובצי RAW הם קנייניים ולא ניתן לפענח את המידע שבהם ללא תוכנת המרה יעודית. הדבר הזה מציב סימני שאלה בנושא קלות הגישה למידע בעתיד.
  3. חיסכון בזמן. JPEG מוכן לשימוש מייד ולא דורש שלב המרה.
  4. קלות שימוש. קובצי JPEG דורשים הרבה פחות הבנה וידע מקצועי מאשר קובצי RAW.

המלצות

  • צלם שאינו מעוניין לעבד את הצילום ב"חדר החושך הדיגיטלי", ואינו זקוק לאיכות תמונה אבסולוטית, יכול לחסוך זמן אם יבחר ב-JPEG.
  • צלם המעוניין לעבד את הצילום, או לתקן טעויות לאחר הצילום, יעשה בחוכמה אם ישתמש תמיד בפורמט RAW.

RAW מול TIFF

במצלמות מסויימות ניתן לצלם בפורמט TIFF, פרומט שבדומה ל-RAW אינו משתמש בדחיסה הורסת (lossy compression). קובץ TIFF מאפשר שמירת נתונים שונים בקובץ (רמות שונות של עומק צבע, מידע של בייט כפול 48 ביט כקובץ RGB/16 ואף מידע CMYK לדפוס). משום כך השתמשו בו מספר יצרנים כדי לאחסן מידע לא דחוס במצלמותיהם, מדובר בקובץ שמכיל יותר נתונים מ-JPEG אבל כזה שבכל זאת עובר עיבוד מתמטי חד כיווני במצלמה וקביעת איזון הלבן ופרמטרים אחרים.

יתרונות ל-RAW

  1. אפשרות בטוחה ויעילה לביצוע פעולות עיבוד ותיקון במחשב (ראו סעיף 2 תחת יתרונות RAW מול JPEG). מעבר לנושא הדחיסה, המידע ב-TIFF כבר עבר עיבוד ובנושא זה חסרונותיו דומים למידע המופק מ-JPEG. כאן היתרון המשמעותי ביותר לטובת פורמט RAW - גם מול TIFF וגם מול JPEG.
  2. קבצים קטנים יותר ולכן ניתן לשמור יותר קבצים בכרטיס הזכרון או בדיסק. קובץ TIFF תמיד יהיה גדול יותר מקובץ RAW דחוס בצורה דומה, מכיוון שהוא מכיל כמות מידע גדולה פי שלוש (3 ערכי צבע לפיקסל במקום אחד ב RAW של מצלמה עם מטריצת Bayer).
  3. זמן כתיבה קצר יותר (הקבצים קטנים יותר מ-TIFF ואין צורך בעיבוד לפני הכתיבה).

יתרונות ל-TIFF

שלושה מיתרונות פורמט JPEG רלוונטיים במידה מסויימת גם ל-TIFF:

  1. חיסכון (תאורתי) בזמן מכיוון שאין צורך בהמרה.
  2. פורמט תקני.
  3. קלות שימוש.

ראו פרטים נוספים בסעיף "יתרונות ל-JPEG".

המלצה

  • במצלמה שתומכת בצילום בפורמט RAW, אין למעשה סיבות טובות להשתמש ב-TIFF. במקרה של רצון לפשט את התהליך ולחסוך בזמן ובמקום עדיף כבר לבחור ב-JPEG בדחיסה מינימלית.

תוכנות המרה

כאמרו הRAW מורכב ממידע גולמי, ע"מ שנוכל לבצע משהו איתו בין אם להציג ברשת או להדפיס ניאלץ להעביר את התמונה לפורמט סטנדרטי (TIFF או JPEG הם הנפוצים). המעבר הזה מRAW לתמונה מתבצע בעזרת תוכנות ייעודיות.

תוכנות אלה מתחלקות (כמו כל דבר בחיים) לשלוש קבוצות:

  • תוכנות יצרן
  • תוכנות תוספיות
  • תוכנות יעודיות

תוכנות יצרן

כל יצרן המכבד עצמו ומשווק מצלמה תומכת RAW מפתח גם תוכנה מתאימה, לעיתים היא ניתנת בחינם, לעיתים עבור תשלום נוסף.

תוכנות היצרנים העיקריות הן:

תוכנות תוספיות

הנפוצה והיחידה שדורשת איזכור היא הCAMERA RAW של חברת ADOBE - או ACR.
תוכנה זו היא למעשה תוספת לתוכנת הפוטושופ של החברה ומוסיפה לה יכולת לטפל בקבצי RAW.

ה-ACR באתר אדובי

תוכנות ייעודיות

בקטגוריה זו נכנסות תוכנות שכל ייעודם בחיים הוא לפתוח ולהמיר קבצי RAW, תוכנות אלו לרוב מכסות את כלל דגמי המצלמות בשוק (או לפחות את הנפוצות שבהן). ייתרונן של תוכנות אלה הוא במהירותן הרבה ויכולתן להמיר מספר רב של קבצי RAW בזמן קצר. תוכנות אלה מכונות גם תוכנות Workflow.

הושקה הגרסה המלאה של Photoshop LightRoom התוכנה שינתה את שמה וקיבלה עוד מיני פיצ'רים שאמורים להפוך אותה לכלי העבודה החזק ביותר לWORKFLOW. הגרסה המסחרית צפוייה להיות זמינה החל מה-19 לפברואר (2007).

  • Rawshooter של חברת Pixmantec - ישנן שתי גרסאות לתוכנה
    • הגרסה בתשלום המכונה RSP
    • הגרסה החינמית בעלת יכולות מופחתות מעט המכונה RSE .

הערה:
ביולי 2006 הודיע אדובי על רכישת Pixmantec. עפ"י פרסומי החברה הטכנולוגיות שלהם ישולבו בתוכנת הRAW החדשה של אדובי, ה-Lightroom.
עקב כך מורדת הRSP מהמדפים. הRSE תישאר תוכנה חינמית עד ליציאת הגרסה המסחרית של Lightroom.‏

למי שבכל זאת מעוניין לשחק עם התוכנה, מדריך שלה עדיין קיים באתר של Pixmantec. ‏שלושה קיצורי מקלדת שימושיים (קרדיט ל-Uri_ba): ‏TAB - משמיט את סרגלי הניווט ומשאיר רק את התמונה וסרגלי הכלים, INSERT - מעביר את התמונה להמרה (התהליך מתבצע ברקע), CTRL - מציג את האזורים השרופים ואת האיזורים האטומים.

מידע נוסף

ניתן לקרוא כאן:


דוגמאות של קובצי RAW ממצלמות שונות ניתן להוריד מהקישורים הבאים: